Referenties Jelle en Patricia van Alenburg Chris heeft als klein kind nooit belangstelling getoond in lezen en schrijven. Hij ontwikkelde zich verder verbaal en motorische goed. Zo goed zelfs dat hij ouder werd geschat en niemand twijfelde aan zijn capaciteiten. We dachten dat het vanzelf goed zou komen met het lezen en schrijven als hij in groep 3 zat. Helaas was niets minder waar. De juf van groep 3 trok al snel aan de bel. Chris kwam slecht mee. Omdat hij dromerig was werd eerst gedacht aan ADD. Na testen via de onderwijsadviesgroep bleek hij dit niet te hebben. Er was ook een IQ test afgenomen en er waren vermoedens van dyslexie. Echter kon dit pas later in zijn schooltijd getest worden. Aangepaste lesstof volgde en groep 3 deed Chris een keer over. Nog steeds kwam hij niet mee met de rest van de kinderen. In groep 4 kreeg Chris met een aantal andere kinderen extra les van Juf Ina. Deze remedial teacher kon de school inzetten vanuit coronagelden. En de juf van groep 3 had mij al eens gewezen op de optie van RT bij juf Ina. Toen Chris op een dag razend enthousiast thuiskwam nadat hij les van juf Ina had gehad was de keuze snel gemaakt. Chris wilde elke dag wel les van juf Ina! Dat was een beetje veel van het goede maar vanaf april 2022 ging Chris elke woensdagmiddag naar juf Ina. Wat een lieve en kundige juf is dit! Chris voelde zich direct op zijn gemak. Ze heeft Chris veel zelfvertrouwen gegeven en rustig de tijd genomen om alles op zijn niveau te oefenen. Nadat Chris deze zomer het ‘stempel’ dyslexie kreeg heeft Ina uitgebreid met Chris doorgenomen wat dit nu precies inhoudt. En het voelde zo goed voor hem te horen dat zelfs juffen of hele slimme mensen (zoals Einstein) dyslexie kunnen hebben. Uiteraard zullen de leerproblemen niet weg gaan maar Chris heeft toch voor zijn doen flinke vooruitgang geboekt en zijn dyslexie geaccepteerd. Hier heeft Ina een grote rol in gespeeld. Gelukkig blijft ze hem op school nog begeleiden. En wie weet thuis in de toekomst ook nog wel eens. We gaan nu met Chris het dyslexie traject in en zijn Ina enorm dankbaar voor het afgelopen halfjaar! Andrea Onze zoon, Daan, had op school moeite met automatiseren (van tafels), spelling en begrijpend lezen. Het gevoel bij leerkrachten en ons was dat hij meer kon dan hij liet zien, maar het lukt ons niet goed genoeg hem hierin verder te helpen. Daarom waren we op zoek naar extra hulp. Via een collega kwamen we bij Ina terecht. Na intake gesprek kon Daan snel starten. Hij zat toen in groep 7. Na kennismaking voelde Daan zich op zijn gemak bij Ina. Daan ging vaak met frisse tegenzin naar de RT-les toe, maar kwam altijd heel blij en vaak ook trots terug. Ina is lief, vriendelijk, rustig en duidelijk, met ruimte voor een grapje. Het automatiseren van de tafels (waar we zelf echt al wat tijd in hadden gestoken) ging met hulp en tips van Ina snel vooruit. Zijn spelling is enorm verbeterd en de achterstand die hij had is weg gewerkt. Begrijpend lezen is ook goed verbeterd, hier is nog verdere ruimte voor ontwikkeling. We zijn heel blij met de ondersteuning die Ina heeft gegeven, waardoor onze zoon zaken beter beheerst, maar ook beter weet wat hij kan. Hierdoor verwachten we straks een goede start op de middelbare school. Onze zoon is (spellend) lezend groep 3 ingestroomd. In groep 3 bleek dat hij moeite had met vlot lezen. Dit gaf veel frustratie bij onze zoon. Op advies van de juf zijn wij toen op zoek gegaan naar een remedial teacher. Via internet zijn wij bij Ina uitgekomen. Ina heeft op professionele wijze in huiselijke sfeer samen met onze zoon gewerkt aan het vlot leren lezen De inzet is altijd geweest om het plezier in het lezen te hervinden en behouden. Onze dochter bleek in groep 3 ook moeite te hebben met vlot lezen. Zij bleef hakkend lezen. Onze alarmbellen gingen meteen rinkelen. Onze dochter is begin groep 4 ook remedial teaching bij Ina gaan volgen. Onze dochter was nogal verlegen in het begin, maar door de fijne vertrouwelijke sfeer was daar al snel weinig meer van te merken. Ook een grapje af en toe en een spelletje op de ipad hebben daar positief aan bijgedragen. Later heeft Ina onze beide kinderen veel begeleiding gegeven bij spelling en werkwoordspelling en het maken van het huiswerk. Ina heeft hen tot en met groep 8 remedial teaching gegeven o.a. ook ter voorbereiding op de cito toetsen. Zij heeft toepasbare adviezen gegeven in haar behandelplan(nen) voor thuis en school. Hierin waren handvatten opgenomen zoals bijv. het voorlezen van de toetsen en het niet fout rekenen van spelling bij opstelopdrachten op school. Maar ook bijv. om thuis te gaan theaterlezen. Alle begeleiding is altijd in goed overleg met ons uitgevoerd. Ina plaatst elk kind op zijn of haar eigen voetstuk waardoor het zelfvertrouwen van onze zoon en dochter enorm zijn toegenomen. Door het toegenomen zelfvertrouwen wat Ina onze zoon en dochter gaf gingen hun resultaten op school snel voorwaarts. Zij heeft hen beide heel goed begeleid in het traject naar een dyslexie verklaring. Tijdens de lockdowns zijn de lessen digitaal gewoon gecontinueerd. Mede door het enthousiasme en de adviezen van Ina hebben onze beide kinderen een prachtig schooladvies gekregen. Wij zijn trotse ouders die heel blij zijn dat Ina zoveel hulp heeft gegeven bij de leerontwikkeling van onze kinderen. Ina heeft onze beide kinderen op goede professionele wijze naar een hoger schoolniveau begeleid. Annemarie Drost (Intern begeleider ’t Schrijverke Zoetermeer) Al een paar jaar is Ina bij ons op school actief als remedial teacher. Ze begeleidt kinderen die een Onderwijs ondersteuningsarrangement hebben. Ina geeft deze kinderen extra ondersteuning bij vakken zoals rekenen, technisch/begrijpend lezen en spelling. Ook kan ze kinderen helpen met Leren en met het beter ontwikkelen van de executieve functies en de sociale vaardigheden. Ina gaat op een fijne manier om met de kinderen. De kinderen zijn erg enthousiast en willen graag van haar leren. We zien dat de kinderen rustig vooruitgaan en plezier hebben in wat ze doen. Ook naar leerkrachten heeft Ina een open houding. Ze luistert en denkt mee met welke hulp er voor ieder kind nodig is. Ina is erg goed benaderbaar en erg enthousiast in haar handelen. Voor ons een echte aanrader! Larissa Onze dochter Larissa had het al vanaf groep 3 niet makkelijk op school. Na besloten te hebben dat ze groep 4 nogmaals zou doen werd er geconstateerd dat ze een ernstige enkelvoudige dyslexie had. Zo kwamen wij via de instantie op school bij Ina terecht. Het vertrouwen dat Ina onze dochter geeft heeft zo een positieve werking dat ze enorme vooruitgangen boekte. De band tussen Ina en Larissa is zo mooi. Inmiddels heeft Larissa de dyslexie behandeling afgerond en help Ina haar bij het rekenen. Ook hier gaat het super. De wijze van behandeling en benadering van Ina naar onze dochter geeft niet alleen haar vertrouwen maar ook ons als ouders. Ina staat bij alle vragen ook voor ons klaar en helpt ook ons bij de hulp die wij onze dochter kunnen bieden. Daar zijn wij Ina erg dankbaar voor. Debby Willemsen Over Ina van den Heuvel Jopse, remedial teacher: We hebben de hulp ingeschakeld van Ina, remedial teacher, voor mijn jongste dochter Bente Willemsen die toen naar groep 7 ging. Bente was al een keer blijven zitten in groep 4 en nog steeds had zij moeite met rekenen. Ina en ik hebben toen eerst samen gepraat en een er is een plan van aanpak gemaakt, het contact verliep altijd heel prettig en vanzelfsprekend. Bente ging vanaf die tijd wekelijks naar Ina voor een uur rt rekenen. Ze zijn samen helemaal terug gegaan naar het begin, de basis van het rekenen en dat hielp, ze had heel wat in te halen en ze maakte grote stappen. In groep 8 hebben we deze reken lessen voortgezet maar nu in een andere vorm, de ene week rekenen en de andere week spelling Nederlands omdat ze daar ook moeite mee had. Eind groep 7 kreeg Bente het voorlopige advies van school VMBO kader. Eind groep 8 was zij een twijfelgeval, VMBO kader of VMBO TL. Wij zijn toen gaan praten op het ONC parkdreef waar kinderen naar toe kunnen vanaf VMBO TL, ze wilden haar wel een kans geven die we met beide handen hebben aangepakt. Nu 2 jaar later zijn we superblij te kunnen melden dat Bente over is met allemaal voldoendes naar de 3de van VMBO TL. Wij zijn supertrots op haar, ze heeft er hard voor gewerkt maar ik weet zeker dat het mede te danken is aan de persoonlijke begeleiding van Ina en het 1 op 1 uitleggen van de materie en het helemaal terug gaan in de stof. We zijn nog altijd blij dat we destijds Ina haar hulp hebben ingeschakeld en zou het iedereen aanbevelen. Kortom we zijn trots op Bente en erg blij met de lessen van Ina! Denise Cairo Mijn zoon Jayden is inmiddels al 12 jaar oud. En heeft dyslexie voor mij was het het totaal iets heel nieuws. Hij ging een bepaald traject in op school en voor mij was dat niet genoeg. Naar mijn gevoel moest ik als moeder iets bedenken dat hij niet verder vast liep op school. Ik ben toen zelf op zoek gegaan naar een Remedial Teacher. Alles doorgezocht op het internet en opeens kwam ik Ina van den Heuvel-Jopse tegen. Ik heb alles op haar site doorgelezen wat vervolgens heel duidelijk was. Ik heb toen gelijk gebeld en de situatie uitgelegd. Het eerste gesprek was goed en duidelijk en ik wist uiteindelijk waar ik aan toe was . De eerste les van Jayden was een kennismaking en vervolgens ook zijn eerste les. Ik merkte aan Jayden dat het klikte tussen hem en Ina. De lessen gingen vlot en jayden ging met stappen vooruit. Hij kreeg meer zelfvertrouwen en was ook heel positief ingesteld en ging met plezier naar de lessen. Op school hadden ze vooruitgang ook opgemerkt en Ina hield ook contact met school. Jayden heeft een jaar les gehad van Ina en dat hebben we als zeer prettig ervaren. Nogmaals bedankt voor alle ondersteuning die je Jayden hebt gegeven en ga vooral zo door. Een paar dankbare ouders Onze zoon is bij Ina geweest voor rekenproblemen. Ina heeft hem een veilig gevoel gegeven en gewerkt aan zijn zelfvertrouwen naast het oefenen van de reken automatisering. Ina heeft hem het gevoel gegeven dat rekenen leuk is. En dit is te merken aan het zelfvertrouwen en de vrolijkheid waarmee hij nu naar school gaat. Hij vindt rekenen nu zijn leukste vak!Als laatste wilde ik nog toevoegen dat ik werkzaam ben in het onderwijs. Ik ben aangenaam verrast door de resultaten die zij boekte. De professionaliteit en kunde die zij heeft laten zien met adequate interventies. Bij deze, bedankt voor alle ondersteuning, warmte en humor. Brandon Wij zijn bij Ina terecht gekomen op verwijzing van de school. Ons zoontje Brandon had een achterstand en had meer herhaling en 1 op 1 instructie nodig. Daarbij had Brandon moeite met zijn concentratie. Daar was Ina! Dat was het keerpunt. Er werden veel dingen duidelijk waar Brandon op vastliep. De band tussen Ina en Brandon was heel close en hecht. Ina heeft engelengeduld en door haar betrokkenheid en persoonlijke aanpak was het voor Brandon een feestje om naar Ina te gaan. Bij Ina ervaarde Brandon weer kleine succes ervaringen. Zo nodig werd alles letterlijk uit de kast getrokken met spelletjes, materialen, voorbeelden, speelgoed maakt niet uit, om zo het werken leuk te maken, wat weer een positieve invloed had. Ze had altijd goeie tips om thuis de lijn die zij uit gezet had voort te zetten. Ook voor ons ouders heeft Ina veel betekend. Wij hebben het contact altijd heel betrokken ervaren. Ze maakte altijd tijd om aan te horen en mee te denken. Ina haar betrokkenheid met Brandon was altijd zichtbaar hoe ze met hem omging. Inmiddels volgt Brandon geen RT meer bij Ina, maar nog steeds informeert Ina naar Brandon! Voor ons ben je een topper geweest Ina! Richard en Ilonka van den Berg Onze zoon Jim van 6 bleek gedurende het tweede kleuterjaar niet goed mee te komen met de klas, vertoonde ernstige concentratieproblemen en miste de juiste intrinsieke motivatie om te leren. In overleg met school ging Jim een derde kleuterjaar in en regelde de school een zorgarrangement, waardoor we hulp konden vinden voor Jim zijn achterstand. Zo kwamen wij terecht bij Ina. Jim had al meteen een klik met haar. Zowel tijdens de sessie op school als bij Ina thuis, voelde Jim zich goed en kon Ina hem goed "bereiken" en motiveren. Jim pakte de oefeningen goed en snel op en binnen een korte tijd maakte Jim enorme sprongen. Na een kleine 4 maanden deed Jim zelfs al voorbereidende groep 3 oefeningen! De resultaten die Jim heeft geboekt zijn fantastisch! Gedurende de periode bij Ina kreeg Jim de diagnose ADHD en kreeg hij medicatie, maar bij Ina kon Jim zich al inmiddels zo goed concentreren, dat Ina weinig verschil merkte tussen wel of geen medicatie! Wij zijn Ina erg dankbaar voor het vlammetje wat zij bij Jim heeft aangewakkerd en het inzicht wat zij ons gegeven heeft, waardoor wij nu zien dat Jim goed op niveau kan functioneren met de juiste motivatie. Ina is een ervaren en geduldige vrouw die voor kinderen met concentratieproblemen/stoornissen de juiste manier kan vinden om te ondersteunen! Ina, nogmaals bedankt voor alles! Danny en Gina Nadat wij als ouders van onze dochter Gina, steeds meer het gevoel kregen dat ze niet echt mee kon komen met de rest van de klas. Zijn we ons gaan verdiepen in Rt les en dan voornamelijk op het gebied van spelling en rekenen. Zo kwamen wij bij de website van Rt Zoetermeer.Na een eerste kennismakingsgesprek met Ina, hadden wij er een goed en vertrouwd gevoel bij. We moesten alleen onze dochter er nog van overtuigen. De eerste keer dat ik Gina bracht weet ik nog goed, ze was zo zenuwachtig. Maar na een paar keer had Ina haar vertrouwen gewonnen en lukte het haar om Gina zelfs 3 leesniveaus omhoog te krijgen. Met rekenen ging het ook steeds een stukje beter al blijft dit voor haar een lastig onderdeel. Aflopen woensdag was de laatste keer na een jaar elke week hard werken. Na de zomer vakantie gaat ze naar de middelbare school. Wij kunnen Ina van harte aanbevelen !!! En we wensen haar heel veel succes met de Rt lessen. Jasper In groep 6 ben ik als dyslectisch gediagnostiseerd. In eerste instantie wilde ik geen bijles. Helaas ging ik steeds meer achterlopen met spelling en lezen. Dat vond ik vervelend, maar bijles vond ik ook spannend. Uiteindelijk heb ik begin groep 8 aangegeven bij mijn papa en mama dat het misschien toch beter was om die bijles wel te proberen. De intake bij juf Ina vond ik heel spannend, maar ze was heel aardig. Ook de eerste les vond ik heel spannend, maar ik weet nu niet meer zo goed waarom. Ina was altijd vriendelijk en ik merkte dat de bijlessen me hielpen. Ik kreeg best veel huiswerk, maar ik mocht wel aangeven als het teveel was of als ik opdrachten echt niet leuk vond. Uiteindelijk heb ik 14 lessen gehad en ben ik daardoor 2 jaar vooruitgegaan met mijn spelling. En met mijn CITO ben ik bij spelling van een V naar een I gegaan. Ik ben nu klaar met de bijlessen bij Ina en heb zin om naar de middelbare school te gaan. Ina dankjewel, ook namens mijn ouders. <